GOLDIE David - CV complet

GOLDIE David's picture
GOLDIE David
Formation :

PGCE: The University of Exeter, 2000
QTS: Dfee, Royaume-Uni, 2001
CAPES interne Anglais, Rang 1, 2009
Master Recherche: Université de Provence, 2009  « Something wicked this way comes »: La fonction subversive du fantastique dans le discours et l’esthétique de Harry Potter et le Prisonnier d’Azkaban (2004), dir. Marc Cerisuelo

Titre de thèse:
Les adaptations cinématographiques des romans de J.K. Rowling, J.R.R. Tolkien et C.S. Lewis
Directeur de recherche :
Joanny Moulin
Date de la première inscription :
01.09.2009
Date de soutenance prévue :
29.04.2015
Résumé de la thèse en anglais :

Adaptation has existed since the beginning of cinema. Film-makers quickly realized that representing a tale or a book on screen was advantageous for production in terms of speed and efficiency. However we do not often think that popular film can confront the audience with ideas to debate.
If we judge the success of cinematographic literary adaptation only by the criterion of closeness to the source text, we run the risk of being disappointed. Nevertheless, a visual representation of a text, emphasising the essence of the story, often produces very strong reactions. The argument about the “correct” approach also leads to the controversial idea of a hierarchy among the arts, where some are perceived to be of greater importance than others.
The stylistic choices of a film-maker force us to think about questions already considered by Aristotle and Plato : the nature of art and the role of the artist. Should the artist aim to create a perfect reproduction of reality or is art already too far removed from the idea to be able to represent it? What is more important in artistic representation: the idea or the object?
This study considers these questions in relation to a corpus including some of the most successful films in the history of Hollywood. We will examine the question of adaptation as well as the problem of fidelity. Underlining the essential differences between literature and cinema, we will reflect upon the essence of fantasy. Analysis of certain film extracts will allow us to determine the common themes of these works and thus to compare the different approaches of the directors concerned. Often, beyond a simple condensing of events, we can draw out from the film-maker’s own inventions, the expression of different arguments, which demonstrate where they stand on such debates and ideas.

5 mots-clés en anglais:

Cinema, literature, fantasy, adaptation, mythopoeia

Contrats et bourses :

PRAG Anglais Aix Marseille Université depuis 2012

Publications :

« A Vision of Middle-earth: Contemporary views in Peter Jackson’s Lord of the Rings trilogy » ed. Thomas Fornet-Ponse, Hither Shore, Interdisciplinary Journal on Modern Fantasy Literature, Vol. 10: Tolkien Adaptations, Scriptorium Oxoniae, Dusseldorf, article paru 2013
« On the Origin of Stories : la sélection naturelle par l’adaptation ou la préservation des récits favorisés », ed. Jean Cléder et Frank Wagner, Actes du Colloque : Le cinéma de la littérature, Etudes Cinématographiques no. 75, Classiques Garnier, article à paraitre janvier 2015
« Harry Potter et la bataille de l’adaptation » ed. Matthieu Letourneux et Mathilde Lévêque, Actes du colloque : La littérature de jeunesse dans le jeu des cultures matérielles et médiatiques: circulations, adaptations, mutations, article soumis
« Authorship and Adaptation in the Lord of the Rings Trilogy » ed. Rachel MagShamráin, Actes du colloque : Process and Practice : Adaptation Seen as Collaborative Art, article soumis

Communications :

« A vision of Middle-earth: Contemporary views of the Middle Ages in Peter Jackson’s Lord of the Rings trilogy », Tolkien and the Middle Ages / Tolkien und das Mittelalter, Deutsche Tolkien Gesellschaft, Universität Potsdam, 30/04/2011
« Harry Potter and the Poetics of Adaptation », Film Philosophy Conference, Film-Philosophy International Journal, John Moore’s University, Liverpool, 07/07/2011
« An Unexpected Journey: Tolkien and Fantasy Today », British Council, Marseille, 15/12/2012
« On the Origin of Stories : la sélection naturelle par l’adaptation ou la préservation des récits favorisés », Le cinéma de la littérature, CELLAM, Université de Rennes II, 21/03/14
« Harry Potter et la bataille de l’adaptation », La littérature de jeunesse dans le jeu des cultures matérielles et médiatiques: circulations, adaptations, mutations, AFRELOCE, Université Paris XIII, 25/09/2014
« Authorship and Adaptation in the Lord of the Rings Trilogy », Process and Practice: Adaptation Considered as Collaborative Art, Adaptations Studies Conference, University College, Cork, 03/10/2014

Activités scientifiques :

Membre de l'AFRELOCE: Association française de recherche sur les livres et objets culturels de l’enfance
En tant que respsonable de langue dans le département de SATIS associé également à l'ASTRAM, Arts, Sciences et Technologies pour la Recherche Audiovisuelle Multimédia

Enseignements :
LANSAD Aix Marseille Université depuis 2001
Autres activités professionnelles :

The American Center,  Aix-en-Provence: Formateur professionnelle en anglais et communication 2001-2009

GOLDIE David's picture
GOLDIE David
Êtes-vous qualifié(e) ou en cours de qualification par le CNU ?
Oui
Année de la demande éventuelle de renouvellement :
2015
Année de la dernière qualification au CNU :
2015