VANFASSE Nathalie - Publications

Monographies :

Nathalie Vanfasse, La Plume et la route: Charles Dickens écrivain voyageur. Preface by Michael Hollington. Aix-en-Provence: Presses de l'Université de Provence, 2017. Awarded the 2018 prize of the SELVA (Société d'Etude de la Littérature de Voyage du monde Anglophone).

Nathalie Vanfasse, Charles Dickens, entre normes et déviance. Preface by Michael Hollington. Aix-en-Provence: Publications de l’Université de Provence, 2007. Short-listed for the 2008 annual prize of the SAES/AFEA (French National Society for British and American Academic Studies).

 

Direction d’ouvrages collectifs / numéros de revue / actes de colloque :

10. Marie-Amélie Coste, Christine Huguet et Nathalie Vanfasse (éd.), Dickensian Prospects, E-rea, vol. 13, n°1, printemps 2016 (www.e-rea.org).

9. Marie-Amélie Coste, Christine Huguet et Nathalie Vanfasse (éd.), Dickensian Landscapes, Représentations, juin 2016.

8. Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Dickens, Modernism and Modernity, Actes de Cerisy, Paris, Editions du Sagittaire, 2014.

7. Béatrice Laurent, Claire Pégon and Nathalie Vanfasse (eds.), Provence in the British Imagination, pref. Caroline Patey, Milan, Leditioni, 2013.

6. Luc Bouvard, Marie-Amélie Coste, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Dickens in the New Millennium, in Cahiers Victoriens et Édouardiens (special issue, February 2012).

5. Marie-Amélie Coste, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Dickens and His/Story,in Dickens Quarterly 28:4 (December 2011).

4. Marie-Amélie Coste, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Dickens Matters, in Dickens Quarterly 28:3 (September 2011).

3. Cécile Cottenet, Jean-Christophe Murat and Nathalie Vanfasse (eds.), Cultural transformations in the English-Speaking World, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2010.

2. Nathalie Vanfasse (ed.), L’Appel du Sud : Ecritures et représentations de terres méridionales et australes dans la littérature de voyage anglophone, Paris: Editions A3, 2009.

1. Anne-Marie Kilday and Nathalie Vanfasse (eds.), Social Deviance in England and in France c. 1830-1900/ La déviance sociale en Angleterre et en France des années 1830 à 1900, Cahiers Victoriens et Edouardiens 61 (April 2005). These proceedings are also published on the Maison française d’Oxford website (http://www.mfo.ac.uk/Publications/Accueilpublications.htm).

Articles dans des revues à comité de lecture :

23. “France”, in Juliet John (éd.), Oxford Bibliographies Online, sous presse, à paraître 2018.

22. “A Tale of Two Cities”, in John Jordan, Bob Patten et Cathy Waters (éd.), Oxford Handbook of Dickens, Oxford, Oxford University Press, sous presse, à paraître 2018.  

21. “Spy Games: The Character of Noah Claypole in Oliver Twist”, Dickens Magazine, vol. 8, n°2, 2017, pp. 22-24.

20. “Dickens in my Life”, The Dickensian, vol. 113, n°501, part. 1, 2017, pp. 30-34. 

19. “Dickens’s American Notes: the Literary Invention of a Single Monetary Currency”, Dickens Quarterly 31.3 (September 2014): 189-205.

18. “Translating the French Revolution into English”, in Emprunts et empreintes de la langue étrangère dans la littérature victorienne et édouardienne, Emily Eells (ed.), Cahiers Victoriens et Edouardiens 78 (Autumn 2013): 2-11.

17. “Histoires dans A Tale of Two Cities (1859) de Charles Dickens”, Loxias 39 (December 2012) (http://revel.unice.fr/loxias/index.html?id=7247).

16. “Dickens in Twenty-first century India: A Study of the Novel Q&A by Vikas Swarup and its film adaptation by Danny Boyle”, in Persistent Dickens, Alain Jumeau and Sara Thornton (eds.), Etudes anglaises 65.1 (January-March 2012): 7-18.

15. “A Select Bibliography”, in Persistent Dickens, Alain Jumeau and Sara Thornton (eds.), Etudes anglaises 65.1 (January-March 2012): 111-22.

14. “Dickens on Broadway: Future Dickens, Digital Dickens, Global Dickens – A Panel Discussion”. Dickens Studies Annual: Essays on Victorian Fiction 43 (2012): 1-31.

13. “Introduction”, with Luc Bouvard, Marie-Amélie Coste and Christine Huguet, in Dickens in the New Millennium, Luc Bouvard, Marie-Amélie Coste, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Cahiers Victoriens et Édouardiens (special issue, February 2012): 9-14.

12. “Guest Editorial”, with Marie-Amélie Coste and Christine Huguet, in Dickens and His/Story, Marie-Amélie Coste, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Dickens Quarterly 28.4 (December 2011): 247-50.

11. “Guest Editorial”, with Marie-Amélie Coste and Christine Huguet, in Dickens Matters, Marie-Amélie Coste, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Dickens Quarterly 28.3 (September 2011): 181-83.

10. “Introduction au colloque sur les Représentations victoriennes et édouardiennes des quatre éléments”, with Gilles Teulié, Cahiers Victoriens et Édouardiens 71 (April 2010).

9. “Horror Tales”, Dickens Magazine 5.3 (2009): 22-25.

8. “Charles Dickens et le ‘nouveau pittoresque’”, Cahiers Victoriens et Edouardiens 64 (October 2006): 297-319.

7. “American Notes ou le rêve américain de Charles Dickens”, in Les Écrivains en voyage : nouveaux mondes, nouvelles idées ?,Sharon Fuller (ed.), Cahiers du CIRHiLL 28 (2005): 149-75.

6. “‘The Reader’s Passport’ : Parcours géographique et détours littéraires dans Pictures from Italy (1846) de Charles Dickens”, Ian Borm and Jean Viviès (eds.), E-rea 3.1 (Spring 2005): 8 p., www.e-rea.org.

5. “The Poetics of Social Deviance in Our Mutual Friend by Charles Dickens”, in Social Deviance in England and in France c. 1830-1900/ La déviance sociale en Angleterre et en France des années 1830 à 1900, Anne-Marie Kilday and Nathalie Vanfasse (eds.), Cahiers Victoriens et Edouardiens 61 (April 2005): 227-43.

4. “Preface and Acknowledgements”, with Anne-Marie Kilday, in Social Deviance in England and in France c. 1830-1900/ La déviance sociale en Angleterre et en France des années 1830 à 1900, Anne-Marie Kilday and Nathalie Vanfasse (eds.), Cahiers Victoriens et Edouardiens 61 (April 2005): 95-100.

3. “Récits de voyage, fiction et voyageurs fictifs dans American Notes de Charles Dickens”, Ian Borm and Jean Viviès (eds.), E-rea 3.1 (Spring 2005): 34-42 (www.e-rea.org).

2. “‘Grotesque but not impossible’: Dickens’s Novels and mid-Victorian Realism”, Erea 2.1 (Spring 2004): i-ix (www.e-rea.org).

1. “Les romans de Charles Dickens et les chansons populaires de leur temps”, Cahiers Victoriens et Edouardiens 56 (October 2002): 101-16.

Chapitres d’ouvrages collectifs ou d'actes de colloque :

22. “France”, in Juliet John (éd.), Oxford Bibliographies Online, forthcoming  2018.

21. “Est-il moral de s’endetter ? Familles endettées dans le roman Little Dorrit (1855-57) de Charles Dickens”, in Ethique et Famille, Gil Charbonnier et Jean-Yves Naudet (éd.), Presses Universitaires d’Aix-Marseille, forthcoming 2018.

20. “A Tale of Two Cities”, in John Jordan, Bob Patten et Cathy Waters (éd.), Oxford Handbook of Dickens, Oxford, Oxford University Press, forthcoming 2018.  

19. “‘Animal Spirits:
How Human Psychology Drives the Economy’: Dickens as Reader of Victorian Economic Theory ?”, in Texts, Contexts, Intertextuality: Dickens as a Reader, Norbert Lennartz and Dieter Koch (eds.), Close Reading Schriften Zur Britishen Literatur- Und Kulturwissenschaft, V&R Unipress, 2014, pp. 249-62.

18. “Neo-Victorian Cities and the Ramifications of Global Capitalism in Ayeesha Menon’s Mumbai Chuzzlewits”,in Neo-Victorian Cities: Reassessing Urban Politics and Poetics,Christian Gutleben and Marie-Luise Kohlke (eds.), Amsterdam: Rodopi, 2014, pp. 71-95.

17. “Introduction”, with Christine Huguet, in Dickens, Modernism, Modernity, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), 2 vols, Paris: Editions du Sagittaire, 2014.

16. “A Historical Survey of French Criticism and Scholarship regarding Dickens”, in The Reception of Charles Dickens in Europe, Michael Hollington (ed.), London: Bloomsbury Publishing, 2013, pp. 123-41.

15. “Représentations victoriennes de la Méditerranée dans le guide Murray Handbook to the Mediterranean: It’s Cities, Coasts and Islands for the Use of General Travellers and Yachtsmen (1882)”, in Les Médiateurs de la Méditerranée, Christine Reynier and Mary-Ève Thérenty (eds.),Paris: Éditions Geuthner, 2013, pp. 25-34.

14. “‘Why all the little men in France are soldiers and all the big men postillions’: Dickens’s Visions of France and the French in Pictures from Italy”, in Mutual (In)Comprehensions: France and Britain in the Long Nineteenth Century, Di Drummond, Rosemary Mitchell and Nathan Uglow (eds.), Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2013, pp. 104-21.

13. “The Powers of Southern Horrors in Dickens’s Pictures from Italy”, in Southern Horrors.The Dark Side of the Mediterranean World Seen from Northern Europe and America, 1453-1939, Gilbert Bonifas and Martine Monacelli (eds.), Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2013, pp. 105-15.

12. “‘Silent, burnt up, shadeless and glaring’: Provence seen through Victorian editions of Murray’s Handbook for Travellers in France”, in Provence in the British Imagination, Béatrice Laurent, Claire Pégon and Nathalie Vanfasse (eds.), pref. Caroline Patey, Milan: Ledizioni, 2013, pp. 81-93.

11. “Intertextuality in Captain Basil Hall’s Travels in North America (1829) and Charles Dickens’s American Notes (1842)”, in Seeing America: Nineteenth-Century British Travellers in the New World, Christine DeVine (ed.), London: Ashgate, 2013, pp. 169-84.

10. “The Lady at her Toilette, Vanity and Death and the Maiden: A Reinterpretation of the Character of Miss Havisham in Great Expectations”, in Dickens’s Signs, Reader’s Designs. New Bearings in Dickens Criticism, Norbert Lennartz and Francesca Orestano (eds.), Rome: Aracne, 2012, pp. 213-26.

9. “‘A Rapid Diorama?’: Dickens’s Representation of Naples and Florence in Pictures from Italy”, in Pictures from Italy and Little Dorrit, Michael Hollington and Francesca Orestano (eds.), Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2009, pp. 68-81.

8. “Introduction”, with Cécile Cottenet and Jean-Christophe Murat, in Cultural Tranformations in The English-Speaking World, Cécile Cottenet, Jean-Christophe Murat and Nathalie Vanfasse (ed.),Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2010, pp. 11-15.

7. “Le Sud en images dans Pictures from Italy de Charles Dickens”, in L’Appel du Sud : Ecritures et représentations de terres méridionales et australes dans la littérature de voyage anglophone, Nathalie Vanfasse (ed.), Paris: Editions A3, 2009, pp. 61-74.

6. “Preface”, with Jean Viviès, in L’Appel du Sud : Ecritures et représentations de terres méridionales et australes dans la littérature de voyage anglophone, Nathalie Vanfasse (ed.), Paris: Editions A3, 2009, pp. 9-15.

5. “A large connection in the fancy goods way: Business in Charles Dickens's Uncommercial Traveller”,in Hommage à Sylvère Monod, Alain Jumeau and Annie Escuret (eds.), Montpellier: Presses Universitaires de la Méditerranée, 2007, pp. 151-66.

4. “Canada or Dickens’s American Dream Come True: a new reading of American Notes”, in Travels In/to Canada, Miroslawa Buchholtz (ed.), Torun: Adam Marszalek Publishing House, 2005, pp. 9-39.

3. “Entre récit de voyage et fiction : la traversée de la France dans Pictures from Italy de Charles Dickens”, in Le Voyage dans la littérature anglo-saxonne, Françoise Dupeyron-Lafay (ed.), Paris: Éditions A3, 2003, pp. 77-94.

2. “Du Récit de Voyage à la Fiction : la Ville de Marseille dans Pictures from Italy et dans Little Dorrit de Charles Dickens”, in Lignes de Fuite : Littérature de voyage du monde anglophone, Jean Viviès (ed.), Aix-en-Provence: Publications de l’Université de Provence, 2003, pp. 84-103.

1. “Wandering in David Copperfield”, in David Copperfield, Charles Dickens, Jean-Pierre Naugrette (ed.). Paris: Ellipses, 1996, pp. 137-45.

Préfaces et avant-propos :

8. “Introduction”, with Christine Huguet, in Dickens, Modernism, Modernity, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), 2 vols, Paris: Editions du Sagittaire, 2014.

7. “Introduction”, with Luc Bouvard, Marie-Amélie Coste and Christine Huguet, in Dickens in the New Millennium, Luc Bouvard, Marie-Amélie Coste, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Cahiers Victoriens et Édouardiens (special issue, February 2012): 9-14.

6. “Guest Editorial”, with Marie-Amélie Coste and Christine Huguet, in Dickens and His/Story, Marie-Amélie Coste, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Dickens Quarterly 28.4 (December 2011): 247-50.

5. “Guest Editorial”, with Marie-Amélie Coste and Christine Huguet, in Dickens Matters, Marie-Amélie Coste, Christine Huguet and Nathalie Vanfasse (eds.), Dickens Quarterly 28.3 (September 2011): 181-83.

4. “Introduction au colloque sur les Représentations victoriennes et édouardiennes des quatre éléments”, with Gilles Teulié, Cahiers Victoriens et Édouardiens 71 (April 2010).

3. “Introduction”, with Cécile Cottenet and Jean-Christophe Murat, in Cultural Tranformations in The English-Speaking World, Cécile Cottenet, Jean-Christophe Murat and Nathalie Vanfasse (ed.),Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2010, pp. 11-15.

2. “Preface”, with Jean Viviès, in L’Appel du Sud : Ecritures et représentations de terres méridionales et australes dans la littérature de voyage anglophone, Nathalie Vanfasse (ed.), Paris: Editions A3, 2009, pp. 9-15.

1. “Preface and Acknowledgements”, with Anne-Marie Kilday, in Social Deviance in England and in France c. 1830-1900/ La déviance sociale en Angleterre et en France des années 1830 à 1900, Anne-Marie Kilday and Nathalie Vanfasse (eds.), Cahiers Victoriens et Edouardiens 61 (April 2005): 95-100.

Recensions :

Dickens Quarterly

Referee reports

Book Review of Dickens and Massachusetts : the Lasting Legacy of the Commonwealth Visits, Diana C. Archibald and Joel J. Brattin, (ed.), Massachusetts University Press, 2015.

Cahiers Victoriens et Edouardiens

Article assessments.

Book review of The Selected Letters of Charles Dickens, Jenny Hartley (ed.), Oxford University Press, 2012.

Book review of Financial Speculation in Victorian Fiction by Tamara S. Wagner, Ohio University Press, 2010.

Book review of Uncollected Writings from Household Words by Charles Dickens, 2 vols, Cambridge Scholars Publishing, 2009.

Dickensian

Book review of Dickens and Europe, Maxime Leroy (ed.), Cambridge Scholars Publishing, 2013.

E-rea

Article assessments.

Book review of Nouvelles de Thomas Hardy : stratégies narratives d’une écriture sous contrainte by Nathalie Bantz, Honoré Champion, 2011.

Book review of L’Orientalisme victorien dans les arts visuels et la littérature by Laurent Bury, ELLUG, 2010.

Book review of The Paradox of Identity : Oscar Wilde’s The Importance of Being Earnest, by Elodie Degroisse, PUF, 2014.

Book review of La Tradition littéraire dans les essais anglo-américains, vol 2, Christine Reynier (ed), Michel Houdiard, Collection « Essais sur l’art », 2009.

Études anglaises

Book review of Silvia Antosa, Richard Francis Burton: Victorian Explorer and Translator, Peter Lang, 2013.

Book review of Charles Dickens by Nathalie Jaëck, Ophrys, 2008.

Book review of Charles Dickens by Donald Hawes, Continuum, 2007.

Book review of Great Expectations : Nel laboratorio di Charles Dickens, Francesco Marroni (ed.), Aracne, 2006.

Représentations

Referee reports.

Transatlantica

Book review of Le Superflu, chose très nécessaire, Gaïd Girard (ed.), Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2004.

SELVA

Book review of Shelley, Mary et Percy Bysshe Shelley. Histoire d’un voyage de six semaines. Ed. and trad. Anne Rouhette. Aix-en-Provence : Presses Universitaires de Provence, 2015.

Université d’Aix-Marseille 

Review of a manuscript (2014).

Université de Montpellier

Referee reports.

Université de Poitiers

Review of a manuscript  (2008).