HARDING Adrian - Conférences et communications

Conférences et communications :

INV : Conférences données à l’invitation du Comité d’organisation dans un congrès national ou international.

 

"Awkward Realism: Objects of Coercion in What Maisie Knew and The Awkward Age." Conférence donnée à Clare Hall, Cambridge, en mai 2005.

 

Les Tales de Nathaniel Hawthorne. (ULIP, University of London in Paris, anc. Institut Britannique de Paris, 1991).

1) "Allegories of History"  2) "Allegories of Story".

 

La poésie de Walt Whitman. (ULIP, University of London in Paris, anc. Institut Britannique de Paris, 1990)

1) "Endlessly Rocking"  2) "The Shapes Arise"

 

La poésie d’Allen Ginsberg. (ULIP, University of London in Paris, anc. Institut Britannique de Paris, 1989)

1) “Singing the Body Electric” 2) "Chanting the Body Politic":

 

William Faulkner: The Wild Palms (ULIP, University of London in Paris, anc. Institut Britannique de Paris, 1988)

1) "In the South" 2)"Into the Wide World":

 

Walker Percy: The Moviegoer (ULIP, University of London in Paris, anc. Institut Britannique de Paris, 1987).

1) "A Philosophical Tale" 2) “A Transcendental Self”.

 

John Barth: The Floating Opera (ULIP, University of London in Paris, anc. Institut Britannique de Paris, 1986).

1) "Le héros comme écrivain" 2) "L'écrivain comme héros"

 

ACTI : Communications avec actes dans un congrès international.

 

"Stairs, Stars and Red Cigars: The Poetics of the Real in What Maisie Knew." Jamesian Strands. The Fourth International Conference of the Henry James Society, Newport, Rhode Island, juillet 2008.

 

"After the Letter: Hawthorne's House of Fiction". In Annick Duperray & Adrian Harding, eds., La Fonction éthique de l'œuvre: le cas de Nathaniel Hawthorne. Paris: Editions Publibook, 2006. (Colloque La Fonction éthique de l'œuvre: le cas de Nathaniel Hawthorne. Université de Provence, Aix-Marseille 1, 2001).

 

“’I look at the word Love and then I underline it’: How dislocation of feeling informs the temporality of Raymond Carver's writing.” In Annick Duperray, ed., Image et texte: Carver/Altman, Short Cuts. Aix: Publications de l'Université de Provence, 2000. (Colloque Image et texte: Carver/Altman, Short Cuts. Université de Provence, Aix-Marseille 1, 1999).

 

"Irony and Self-Irony in The Rainbow". Actes du Colloque du Cercle d'Etudes Lawrenciennes, Humour et satire dans l’œuvre de D.H Lawrence. Université de Paris X, Nanterre (printemps 1991).

 

COM : Communications orales sans actes dans un congrès international ou national.

 

"Crippled in narration: the voyage of 'the ghostly word' in Coleridge and Wordsworth's parody-Gothic". lGA Conference, Université de Provence, Aix-Marseille l (2007).

 

"James, Post-Structurality and After." ESSE Conference, Université de Londres, août 2006.

 

“Samuel Beckett's late prose: Nothingness and endlessness.” Réponse à Professor Wolfgang Iser, University of California, Irvine. Colloque The Institute of Translation in Europe, Université de Provence, juin-juillet 2006.

 

"Hölderlin, jouissance, poétique." Réponse à Dr Marc de Kesel, Jan van Eyck Academie, Maastricht. Colloque Politics and Enjoyment through Literature, The American University of Paris, mai 2006.

 

"lain Sinclair's Lud Heat and Suicide Bridge: The Poetics of London's Mythic Pathology." Congrès ESSE, Saragosse, Espagne, 2004.

 

"Setting Keel to Breakers: the Poetics of Exile in Ezra Pound's Cantos". Colloque Les écrivains en voyage: nouveaux mondes, nouvelles idées? Université Catholique de l'Ouest, Angers, 2004.

 

"Conductors of Chaos: J.H.Prynne and Douglas Oliver." Colloque Poetics of the Subject, Université de Provence, Aix, 2004.

 

“Boston’s Poetics after Olson.” Congrès AFEA, Rouen, 2003.

 

“Transfigurations: Hölderlin’s Late Poems.” The American University of Paris, 1999. Conférence publique.

 

“L'idée de limite dans les lectures politiques et 'idéologiques' des Cantos d'Ezra Pound." International School of Theory in the Humanities, Santiago de Compostela, Espagne: Colloque Champs, Marges et Seuils: le discours littéraire et son contexte interdisciplinaire. (juillet 1998).

 

"L'oubli, la voix, l'héritage dans la poésie américaine contemporaine. " Table ronde a l’American University of Paris, sur L’héritage, avec Bernard Stiegler (Directeur de l'INA, ex-Collège International de Philosophie, auteur de La Technique et le temps), Howard Caygill, Professeur de Philosophie a l'Université de Londres, et Richard Beardsworth, Professeur de Philosophie et de Littérature comparée à l'AUP (1998).

 

"Poetic Subjectivity and the Melancholy of Technology." Congrès de l'American Comparative Literature Association, Athens, Georgia. (1995).

 

Conference pour le centenaire de R. L. Stevenson, "Intent on My Own Race and Place: Stevenson in the South Seas." Institut Britannique, Paris. (1994).

 

"Marcel Broodthaers et lan Hamilton Finlay: les champs d'action poétique." (American University of Paris, 1993).

 

"Poésie et Art Visuel dans l'œuvre de Ian Hamilton Finlay." Centre International d'Etudes Universitaires, Genève. (1988)

 

"Signes textuels et signes visuels: Ian Hamilton Finlay." Ecole des Arts Décoratifs, Strasbourg. (1984)

 

“Poetic Language and Poetic L.A.N.G.U.A.G.E.: some differences between contemporary British and American writing.” University of Berkeley, California. Berkeley Poetry Conference (1982)